امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: همانا نوح(ع) در روز اول رجب سوار کشتى شد و به همراهان خود دستور داد این روز را روزه بگیرند. و فرمود هر کس این روز را روزه بگیرد، جهنم به اندازه دورى مسافت یک سال از او دور خواهد شد و کسى که هفت روز روزه بگیرد، درهای هفتگانه جهنم بر وی بسته خواهند شد.

و کسی که هشت روز روزه بگیرد، درهاى هشتگانه بهشت براى او باز مى شوند و کسى که پانزده روز روزه بگیرد، حاجتش داده خواهد شد و کسى که بیشتر روزه بگیرد خداى عزوجل ثواب بیشترى به او عنایت مى فرماید.
 
 متن حدیث:
ابى رحمه الله قال حدثنى سعد بن عبدالله عن احمد بن محمد بن عیسى عن احمد بن محمد بن ابى نصر ابزنطى عن ابن بن عثمان عن کثیر النواء عن ابى عبدالله علیه السلام قال ان نوحا رکب السفینه اول یوم من رجب فامر من معه آن یصوموا ذلک الیوم و قال من صام ذلک الیوم تباعدت عنه النار مسیره سنه و من صام سبعه ایام اغلقت عنه ابواب النیرآن السبعه و من ثام ثمانیه ایام فتحت له ابواب الجنه الثمانیه و من صام خمسه عشر یوما اعطى مسالته و من زاد زاده الله عزوجل .


«ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،صفحه 115»